2012-11-14

Messianska villfarelsen


Messianska villfarelsen





vi kallade honom pastorn.

-

han var uppfylld av den mycket vanliga
messianska villfarelsen.
att i psykosen erfara
genomskinlig brinnande
sanning.
och behov att förmedla denna.
och han hade ännu inte trillat ur himlen. 
men var på god väg.

-

fast nu stod han och skrek rakt in
i ett galler framför en avsomnad ventilationen 
i rökrummet på M-86.

-

patientradion med sina analoga knapprader 
levererade två varianter:
dels P1-prat.
dels P3. 
och ovanpå dess musik låg 
sjukhusets pratkanal.

-

denna gav olika seminarier typ:
'Betablockerare inom geriatrisk thoraxterapi'.
eller:
'Budgetårets flöde inom slso'.
kanske:
'farmakaterapi kombinerat med KBT inom Psykiatri Sydväst'.

blandat med 'morronpasset' eller 'kvart-i-fem ekot'.

-

det är vanligt att 'höra röster' vid psyk.insuf.
att radion la till två ytterligare gjorde 
ingenting bättre.
att pasorn ville höra musiken och inte rösterna 
var väl begripligt.
'tyst' skrek han 'tyyst'.
varför han trodde dessa kom ur 
ventilationen är okänt.

-

vad vi skrattade.
skönt att få vila från hans frälsningsatacker medan
han befallde mörkret i ventilationen
att tiga.

-

sedan var det mat.
eller medicin.
i övrigt ingenting.
att åtsagd bädda sängen i sitt tomma rum
utan anledning.

-

lösningen för alla dårar stavas
s t r u k t u r. 
men det är nog mer för de vårdande.
hålla ordning på dårarna är viktigt.
men då svaret på bönen om lättnad
från plågan oftast blev
'bädda sängen'
i olika tappningar
slutade åtminstone jag fråga.

-

'dom är på jobbet'
försökte jag förklara för pastorn 
men han tyckte de borde vara till 
nytta för patienterna.
vid sidan om mat och medicin.
det skulle han frälsa dom till.
men
dom hade redan hört allt.

-

P3-skval mixat med rengöringsrutiner inom
förlossningssjukvården 
hörde jag då jag rökte en cigg för mig själv.
-
jag stängde av:
klick klicketi klick.


*******'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar